Projekty zrealizowane w roku szkolnym 2018/2019
Program „Uczenie się przez całe życie” - Comenius
W ramach programu Comenius w dniach od 24-28.05.2011 r. przedstawicielki naszej szkoły: Teresa Mokrzycka - koordynator programu, Dorota Polit-Szczotka i Katarzyna Trojanowska, udały się do Turynu we Włoszech. Było to ostatnie, podsumowujące spotkanie trwającego dwa lata programu. Nasza prezentacja European legends zyskała duże uznanie. Podczas pobytu w Turynie odwiedziłyśmy trzy szkoły. W każdej witano nas bardzo ciepło. Dzieci prezentowały przygotowane piosenki, tańce, wiersze. Bardzo podobał się nam występ dziecięcego chóru gospel. Miałyśmy też okazję zwiedzić to piękne miasto. Ujęła nas serdeczność i ciepło okazywane nam przez naszych włoskich przyjaciół - nauczycieli.
Nasza szkoła w programie Comenius
Od roku 2009 nasza szkoła uczestniczy w programie COMENIUS. W grupie, oprócz nas, jest osiem innych szkół z Walii, Szkocji, Anglii, Hiszpanii, Rumunii, Bułgarii, Włoch i Turcji. Spotkanie organizacyjne miało miejsce w Hiszpanii (Gran Canaria) w październiku 2009 r. Ustalono, że wszystkie projekty opierać się będą na baśniach i legendach z akcentem na kluczowe kompetencje. W marcu 2010 roku było spotkanie w Londynie a w maju wizyta w Turcji. W listopadzie 2010 gościliśmy w naszej szkole nauczycieli z Włoch, Hiszpanii, Walii, Szkocji, Rumunii, Anglii i Bułgarii. Przedostatnie spotkanie odbyło się w Walii (Cardiff - Caerphilly) w marcu 2011. Zakończenie projektu będzie miało miejsce w maju w Turynie (Włochy).
Zrealizowaliśmy siedem prezentacji:
Od wrześnie tego roku rozpoczęliśmy realizację kolejnego projektu w ramach europejskiego programu „Uczenie się przez całe życie” - Comenius. Celem jego jest stworzenie uczniom i nauczycielom możliwości wspólnej pracy nad wybranym tematem w ramach zajęć szkolnych, wymiany doświadczeń oraz badania różnych aspektów różnorodności kulturowej, środowiskowej, społecznej i ekonomicznej krajów objętych programem.
Nasze kraje partnerskie to: Hiszpania, Włochy, Turcja, Bułgaria, Rumunia, Szkocja, Anglia, Walia.
Roli koordynatora projektu w naszej szkole podjęła się p. Katarzyna Gogolok.
Będziemy realizować temat: „Improving key competences through legends and stories” („Doskonalenie kompetencji kluczowych przy pomocy legend i opowieści”). Będzie on realizowany w latach 2009-2011, a jego głównym celem będzie wymiana doświadczeń, opracowywanie i wdrażanie ciekawych metod oraz rozwiązań organizacyjnych i dydaktycznych w szkołach, realizowanych przez kadrę szkolną.
W dniach 27-31.10.2009 r. odbyła się pierwsza wizyta w szkole koordynującej projekt, na hiszpańskiej wyspie Gran Canaria. Udział w niej wzięli przedstawiciele szkół partnerskich z Włoch, Turcji, Bułgarii, Rumunii, Szkocji, Anglii, Walii, Hiszpanii i Polski.
Naszą szkołę reprezentowały panie: Katarzyna Gogolok - koordynator projektu i Iwona Dulas - odpowiedzialna za stronę internetową projektu.
Opracowaliśmy zadania na najbliższy rok, omówiliśmy formy współpracy i wymiany informacji między uczniami i nauczycielami oraz sposoby prezentacji naszych osiągnięć.
Jednym z pierwszych naszych zadań jest opracowanie w języku angielskim i polskim prezentacji multimedialnej (film, zdjęcia) na temat tego, jakimi ciekawymi metodami uczymy historii naszego kraju. Wykorzystamy do tego materiały z przedstawienia „Historia Polski w pigułce”, zdjęcia z wycieczek szkolnych do miejsc związanych z naszą historią oraz Konkursu Poezji Patriotycznej organizowanego corocznie w naszej szkole.
W szkole został też ogłoszony konkurs na logo programu. W grudniu uczniowie wyślą własnoręcznie wykonane kartki z życzeniami świątecznymi do swoich rówieśników w krajach partnerskich.
Mamy nadzieję, że praca nad projektem, przy wydatnej pomocy rodziców i środowiska lokalnego, pozwoli na jeszcze większe zaangażowanie uczniów i nauczycieli w proces nauczania.
Projekt edukacyjny z zakresu tematyki edukacji finansowej
Projekt był realizowany od IX do XII 2009 r. przez uczniów klas IIIA, IIIB, IIIC.
Pierwszy etap realizacji projektu trwał pięć dni, w trakcie których uczniowie poznali tajniki podstaw edukacji finansowej. Później uczniowie „podróżowali po planetach”. Każdy z kolejnych dni zajęć odbywał się na innej „planecie”. Podczas pięciodniowej „podróży po planetach” uczniowie zdobywali określone umiejętności, a wykonując poprawnie konkretne zadania zdobywali bilety na następną „planetę”. Każdy uczeń otrzymał własny „Dziennik podróży”, w którym dokumentował realizację poszczególnych zadań. Chłopcy i dziewczęta uzupełniali komiks o przygodach Grosika, wymyślali nowe przygody bohatera z kosmosu, a wspólna praca dawała wszystkim wiele radości i satysfakcji. W ramach realizowanego projektu uczniowie wykonali wiele ciekawych prac plastycznych, plastyczno-technicznych, matematycznych i literackich. Główny bohater - Grosik skłonił wszystkich do oszczędzania nie tylko pieniędzy, ale i wody, środowiska oraz własnego zdrowia. Koordynatorami projektu w szkole były: p. B. Trześniewska, p. S. Chudalla, p. L. Sobolewska. Projekt był finansowany przez: Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości oraz Fundację Kronenberga przy Citi Handlowym.
Główne cele i założenia projektu to: