Ułatwienia dostępu
Co potrafi Photon – robot edukacyjny?
Rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których będziemy wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości.
Photon to robot, który rozwija się razem z uczniem. To wyjątkowy model robota interaktywnego, który na samym początku nie potrafi nic zrobić. Zadaniem ucznia jest odblokowywanie kolejnych funkcjonalności Photona. W ten sposób robot skłania ucznia do nabywania konkretnych umiejętności.
Robot edukacyjny Photon ma bardzo ciekawe wyposażenie, na które składają się:
Photon między innymi odpowiada na dotyk czy głośne dźwięki, a także sam je wydaje, na co pozwala mu rozbudowana aplikacja do Photona. Wykrywanie kontrastu pozwala na sterowanie robotem. Na przykład robot będzie się poruszał po wyznaczonej przez ucznia białej linii, jeśli uczeń tylko będzie tego chciał. Urządzenie zapamięta też tę trasę albo zmierzy ją z dokładnością do 1 cm.
LEGO® Education SPIKE™ Prime
Rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których będziemy wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości. LEGO® Education SPIKE™ Prime
źródło: https://education.lego.com/pl-pl/lessons
Od łatwych lekcji początkowych do nieograniczonych, kreatywnych projektów — LEGO Education SPIKE Prime rozwija umiejętności krytycznego myślenia, analizowania danych i rozwiązywania złożonych, rzeczywistych problemów u wszystkich uczniów, bez względu na ich dotychczasowy poziom wiedzy. Rozwiązanie to składa się z klocków LEGO, programowalnego elementu HUB z kilkoma portami, języka programowania Scratch oraz modułów do nauki STEAM rozwijających pewność siebie i umiejętność krytycznego myślenia. Na lekcji informatyki w ramach rozszerzenia wiadomości, zainteresowani uczniowie spróbowali swoich sił w zbudowaniu ulubionych modeli pojazdów kołowych z klocków. Wszystkie prace wykonane zostały z wielką kreatywnością i pomysłowością uczniów.
Rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których będziemy wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości.
Mikrokontroler jest komponentem elektronicznym, który można konfigurować na wiele sposób poprzez programowanie i ma olbrzymie zastosowanie w sprzęcie, który wykorzystujemy na co dzień. Mikrokontroler określany jest także, jako mikrokomputer jednoukładowy (układ scalony) zawierający jednostkę centralną (CPU), pamięć RAM oraz rozbudowane układy wejścia- wyjścia i na ogół pamięć programu. Uczniowie na jednej z lekcji informatyki zapoznali się z zestawem i jego poszczególnymi elementami, pojawiły się ciekawe pomysły wykorzystania mikrokontrolerów w praktyce.
Klasa 5A również rozpoczęła swoją przygodę z LEGO® Education SPIKE™ Prime. Uczniowie zapoznali się z zestawem i podjęli pierwsze próby konstrukcyjne. Współpracując w grupie przygotowali model nosorożca. W przyszłości, poszerzając swoje wiadomości i umiejętności, oprócz gotowych projektów przygotujemy własne.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Photony w pracy przestrzennej
Na ostatnich zajęciach uczniowie pracowali z Photonami.
Najmłodsi połączyli umiejętności sterowania robotami z wyznaczaniem punktów na specjalnej macie. Zadania bogate były w zmienianie położenia robotów, wykazanie się orientacją przestrzenną, ale adekwatną do położenia robota. Najbardziej fascynujące wydały się jednak zmiany sygnałów dźwiękowych oraz świetlnych w trakcie realizacji zadań.
Sprzęt wykorzystany w zajęciach pozyskany został w ramach ogólnopolskiego projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Uczniowie klasy 5b na lekcjach informatyki rozwijają kompetencje informatyczne oraz naukowe. Dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” zestawom konstrukcyjnym Lego Spike Prime poznają świat robotów i programowania. W zestawie oprócz klocków znajduje się łatwym w użyciu sprzęt elektroniczny. Uczniowie skonstruowali wg bazy z konstrukcjami krok po kroku śmigłowiec oraz programują w intuicyjnym języku programowania, opartym na Scratch, czyli na środowisku znanym dobrze z lekcji informatyki. Klocki SPIKE Prime są oparte o koncepcję STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Uczniowie poprzez zabawę rozwiązują problemy o różnym stopniu trudności, wykazując się niezwykłą kreatywnością.
Przystąpienie do platformy Academy Skriware
Od stycznia Nasza Szkoła Podstawowa nr 1 w Opolu przystąpiła do platformy Academy Skriware otrzymując darmowy dostęp do bazy materiałów edukacyjnych dostępnych na Skriware Academy wraz z dostępem do autorskiej biblioteki modeli 3D Skrimarket oraz narzędzi do modelowania 3D: Creator oraz 3D Playground.
W pakiecie udostępnionych za darmo materiałów znajdujemy:
Uczniowie klasy 6a na lekcjach informatyki rozwijają kompetencje informatyczne z użyciem klocków LEGO Education SPIKE Prime. Budowanie z klocków LEGO według instrukcji strona po stronie, jak również późniejsze zabawy tematyczne, to doskonałe ćwiczenie i trening dziecięcej uwagi i nieograniczone możliwości twórczego kreowania świata. Możliwość przeżywania różnych przygód, wcielania się w rozmaite postacie działa nie tylko na wyobraźnię, ale też uczy umiejętności społecznych. Uczniowie uczą się, że każdy błąd lub niedokładność wpływa na dalszy etap budowy. Budowanie z instrukcji coraz bardziej skomplikowanych modeli czy budowli sprawia, że dziecko odczuwa ogromną dumę i wpływa to na jego pozytywną samoocenę. Na bazie klocków LEGO można wprowadzić dziecku i zobrazować bardzo dużo abstrakcyjnych pojęć. To doskonała pomoc edukacyjna i nauka przez zabawę.
Aparat:
Klasy siódme na lekcjach plastyki zajmują się fotografią i filmem. Poczynania uczniów zostały uwiecznione aparatem ze statywem zakupionym w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Podczas zajęć plastycznych pozalekcyjnych wykonywaliśmy różne prace, zostały one sfotografowane również aparatem zakupionym w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Lutownica:
Klasy szóste podczas lekcji techniki korzystały z lutownicy. To jedno z najważniejszych urządzeń warsztatowych. Przydaje się do wielu prac – zarówno tych drobnych, jak i znacznie bardziej zaawansowanych. Na czym dokładnie polega lutowanie, jakie są sposoby lutowania, jak bezpiecznie posługiwać się lutownicą mogli przekonać się nasi uczniowie podczas zajęć techniki, zgłębiając przy tej okazji „tajemnice” elektroniki. Uczniowie wykonywali zdjęcia aparatem fotograficznym pochodzącym również z programu „Laboratoria Przyszłości”.
Klocki SPIKE Prime pozwalają na tworzenie przeróżnych modeli, mechanizmów i robotów. Elementy elektroniczne pozwalają wykorzystać w programie ruch, dotyk, a nawet "wzrok" (dzięki czujnikom koloru i odległości). Dzięki klockom dzieci mogą tworzyć prawdziwie interaktywne roboty. Uczniowie klasy drugiej na zajęciach zajmowali się konstrukcją skoczka, supersprzątacza i sterowanego pojazdu.
Nauka przez zabawę. Robot edukacyjny Photon.
Pomaga nam w nauce podstawowych kompetencji oraz uatrakcyjnia przekazywanie wiedzy z określonych tematów. Jeśli chcesz opowiedzieć o układzie słonecznym zabierz robota na kosmiczny spacer, stwórzcie łąkę, aby nauczyć się o roślinach i owadach, „przenieście się” do centrum miasta, aby porozmawiać o zasadach bezpieczeństwa na drodze. Robota można używać do wprowadzania podstawowych pojęć – kolorów, zwierząt, figur geometrycznych, a nawet wyjaśniania pojęcia ekologii. Photon doskonale nadaje się również do przeprowadzania gier mających na celu utrwalenie działań matematycznych i zapamiętywanie liczb. Pracując z robotem, rozwijamy swoje umiejętności programistyczne, wdrażając w życie stworzone przez siebie programy. Z pomocą robota widzimy efekty swojej pracy w praktyce.
Robot Photon Edu jest w stanie stymulować rozwój dzieci w najbardziej odpowiedni sposób. Wykorzystanie Photona pozwala na kreowanie sytuacji wspierających mechanizmy uczenia się, wyzwalając radość i budząc ciekawość poznawczą. Robot Photon jest interdyscyplinarnym narzędziem dydaktycznym, zaprojektowanym z myślą o wspieraniu rozwoju i kreatywności uczniów w każdym wieku. Jest intuicyjny w obsłudze i nie wymaga od nauczycieli specjalistycznej wiedzy technicznej. Pomaga w zdobywaniu podstawowych kompetencji oraz uatrakcyjnia przekazywanie wiedzy z określonych tematów. Dzieci z klasy drugiej zdobywały informacje o roślinach i zwierzętach leśnych, o polskich drzewach owocowych, rozpoznawały i nazywały emocje.
„Laboratoria Przyszłości” - Wsparcie na realizację inwestycyjnych zadań jednostek samorządu terytorialnego polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Laboratoria Przyszłości to program, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. W ramach programu współpracowaliśmy ze Szkołami Podstawowymi nr 32 oraz nr 5 w Opolu w ramach wymiany doświadczeń, umiejętności, nowych rozwiązań, pomysłów przeprowadzenia ciekawych lekcji z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.